توسعه فضای امن فرهنگی در کودکانه‌های تلوبیون : بلاگ تلوبیون
در رسانه‌هامنتخب سردبیر

توسعه فضای امن فرهنگی در کودکانه‌های تلوبیون

شرکت تکتا در مسیر طرح تحول رسانه‌ملی، اهداف اثربخش و رسالت‌های نوینی را در ابعاد منظومه رسانه‌ای کشور محقق ساخته‌است. در آغاز راه تحول در شرکتی با قدمت ۵۰ساله، اولویت‌گذاری مهم همانا شناخت ریشه‌ای مشکلات انباشته و باز تعریف مأموریت‌های سنتی این شرکت بر اساس نیازهای روز بوده‌است که با برنامه‌ریزی، کنترل و پایش توسط هیأت‌مدیره آن مجموعه، طراحی نوین در راستای تحقق هویت محوری و بازیابی فعالیت‌های تکتا صورت پذیرفته و با تدابیر رئیس رسانه‌ملی، قائم‌مقام امور اقتصادی و مجامع، معاون فضای مجازی و تلاش همه همکاران مرتبط خط تحولی موردنظر پیگیری و عملیاتی شده‌است.

تلوبیون؛ تلویزیون دوم 

مأموریت مدیریت، توسعه، پشتیبانی و بهره‌برداری از سامانه مردمی تلوبیون با شروع خط تحول در رسانه‌ملی و با تشخیص رئیس محترم سازمان صداوسیما به حوزه معاونت فضای مجازی و شرکت تکتا به‌عنوان زیرساخت اجرایی محول شد. ازمهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، اهمیت برنامه‌ریزی برای شبکه ملی اطلاعات است که این مهم با رکوردشکنی بازدید دو میلیون کاربر همزمان در جریان مسابقات جام‌جهانی که ظرفیت شبکه ملی اطلاعات را به دو برابر افزایش داد؛ نمود تازه‌ای یافت. تحقق این امر در کنار راه‌اندازی صفحه ویژه کودکان درتلوبیون با ارائه محتوای مناسب دردو حوزه پویا و نهال برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بین پلتفرم‌های ارائه‌کننده محتوا و همچنین راه‌اندازی شبکه تلوبیونی ورزش که موردتوجه ویژه مخاطبان قرار گرفته، از دیگر افتخارات کسب شده در سال گذشته است. گروه جوان محتوایی و فنی تلوبیون با تکیه ‌بر دانش و تخصص بومی با هدف گسترش عدالت به منظور دسترسی رایگان و همگانی به برنامه‌های آرشیوی سازمان و تولید محتوای جذاب، امروز تلوبیون را به پرمخاطب‌ترین پلتفرم داخلی تبدیل کرده که بی‌شک این توفیق‌ها بدون حمایت‌های همه‌جانبه ریاست و معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی میسر نبوده‌است.ازجمله رئوس اقدامات انجام شده در زمینه تولید و توزیع محتوا می‌توان به افزایش تعداد اپیزودهای روزانه آرشیو شده از برنامه‌های تلویزیونی و افزودن تمام شبکه‌های سراسری، برون‌مرزی و استانی به همراه منتخب شبکه‌های اختصاصی و حاکمیتی ذیل تولید محتوا در زیست‌بوم محتوای حرفه‌ای، تقطیع محتوای جذاب برنامه‌های تلویزیونی به شکل ویدئوهای کوتاه و انتشار آن در بخش پیشنهادهای ویژه تلوبیون، بخش کلیپ‌ها و همچنین توزیع گسترده آن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی. همچنین توسعه محصول تلوبیون ورزشی به‌منظور پوشش گسترده‌تر رویدادهای ورزشی از جمله مسابقات فوتبال اروپایی همزمان، ورزش‌های غیر فوتبالی پرطرفدار و دیگر رویدادهای ورزشی داخل کشور با همکاری فدراسیون‌ها و وزارت ورزش با تولید محتوای اختصاصی و افزایش تعداد شبکه‌های خطی تلوبیونی ورزش و… است. علاوه بر موارد ذکر شده توسعه محصول تلوبیون کودک به‌منظور افزایش ضریب نفوذ تلوبیون میان کودکان و تولید و تأمین محتوای اختصاصی ویژه کودکان در دسته‌بندی‌های نهال (تا شش سال) و پویا (شش تا ۱۲) سال از جمله تأمین محتوای انیمیشن، تولید پویانمایی‌های جذاب ایرانی و… را می‌توان نام برد. تأمین محتوای حرفه‌ای خارجی با دوبله اختصاصی از میان فیلم و سریال‌های روز دنیا با توجه ‌به طرح تحول و رویکردهای سازمان صداوسیما، تولید محتوای باکیفیت ایرانی با بهره‌گیری از هنرمندان مطرح کشور در حوزه‌های مختلف از جمله فیلم و سریال و مسابقه و برنامه ترکیبی و… از دیگر اقدامات انجام گرفته در زمینه تولید و توزیع  محتواست. افزون بر موارد ذکر شده باید به توسعه محصول انتشار محتوای مردمی با برگزاری رویدادهای مشترک با برنامه‌های پرمخاطب تلویزیونی و انتشار محتوای تولید شده توسط کاربران فضای مجازی در تلوبیون ذیل پویش‌های ملی و توسعه محصول بازی آنلاین با همکاری نهادهای ملی و شبکه امید سیما با استفاده از توان متخصصان توانمند داخلی به‌صورت ویژه به شکل‌های مختلف شامل بازی همزمان با آنتن، پیش‌بینی مسابقات ورزشی، استریم بازی فوتبال و… اشاره کرد.

اقدامات جدید تحولی در فروش ترافیک 
برای اولین‌بار در سازمان صداوسیما، فرآیند عقد قرارداد فروش ترافیک تولید شده پلتفرم سازمان صداوسیما (تلوبیون) طی شد و با اخذ نظر از هیأت کارشناس رسمی و همچنین هیأت کارشناسان خبره درون سازمان صداوسیما، قراردادهای فروش ترافیک تولیدی با اپراتورهای مختلف منعقد شد. همچنین برای اولین‌بار در سازمان صداوسیما، فرآیند آیین‌نامه تبلیغات دیجیتال و نرخ‌نامه تبلیغات دیجیتال توسط کارشناسان سازمان صداوسیما انجام و با تأیید ریاست سازمان صداوسیما، در شرکت تکتا اجرایی شد. همچنین قراردادهای مختلف با صاحبان کالا، خدمات و کانون‌های تبلیغاتی منعقد شد.

احیای کارخانه تولید فرستنده‌های رادیو و تلویزیونی 
احیای کارخانه تولید فرستنده‌های رادیو و تلویزیونی را می‌توان دیگر تحول پرچم‌دار تغییرات در این شرکت دانست. با توجه ‌به این‌که شرکت تکتا از ۵۰ سال قبل به‌منظور تولید فرستنده‌های رادیو و تلویزیونی تأسیس شده؛ طی یک دهه گذشته با تغییرات فناوری و کم‌توجهی در سیاست‌گذاری و مدیریت، عملا از بازار تولیدات فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی خارج شده‌بود و از سال ۹۴ تا قبل از شروع دوران تحول در سازمان صداوسیما هیچ‌گونه قرارداد تولید فرستنده در این شرکت منعقد نشده‌بود. پس از استقرار گروه جدید مدیریتی و با احیای هماهنگی معاونت توسعه فناوری و تیم مهندسی و تولید تکتا، پس از شش ماه کار تحقیقاتی، خط تولید فرستنده در تکتا احیا شد و اولین نمونه فرستنده تولیدی شرکت در اختیار سازمان صداوسیما قرار گرفت. این فرستنده در ایستگاه نصب و تأیید معاونت توسعه فناوری را اخذ کرد و حالا در سال۱۴۰۲ و پس از گذشت هفت سال از آخرین قرارداد تولید فرستنده، دو قرارداد جدید با ارزش بیش از ۴۰میلیارد تومان منعقد شده که به معنی احیای این کارخانه «تکنولوژی‌محور» است.

رفع انحصار بازار فرستنده‌ها
حضور نداشتن تکتا در مناقصات فرستنده و ایجاد انحصار توسط چند شرکت محدود، موجب عقد قراردادها با ارقام بسیار بالاتر از قیمت منصفانه میان سازمان صداوسیما وشرکت‌های محدود بخش خصوصی می‌شد. راهبری معاونت‌های توسعه فناوری و همچنین معاونت فضای مجازی صداوسیما و برنامه‌ریزی عملیاتی در شرکت تکتا وحضور این مجموعه درمناقصه‌های جدید موجب کاهش چشمگیر قیمت شرکت‌های بخش خصوصی شد وصرفه‌جویی بیش از۴۰میلیاردتومانی را در پی داشت.همچنین شرکت تکتا که با بیش از ۶۴ قرارداد سنواتی تحویل تیم مدیریتی جدید شده‌بود، علاوه بر تعیین تکلیف بیش از نیمی از قراردادها، فرآیند رفع مشکل و ایرادات بقیه قراردادها را آغاز کرده‌است. ضمنا درحالی‌که شرکت تکتا با پنج میلیارد تومان ضرر تحویل تیم جدید شد، مطابق صورت‌های مالی سال۱۴۰۱ به سوددهی رسیده‌است. این مهم با رشد ۴۷۲درصدی درآمدها در حالی‌ است که هزینه‌های شرکت ۲.۸برابر افزایش پیدا کرده‌است. علاوه بر اینها مشکل قدیمی وریشه‌دار اخذ ضمانت‌نامه برای شرکت در مناقصات و مزایده‌ها، در دوره جدید حل شد؛ به شکلی که دیگر شرکت‌های دولتی سازمان نیز از این روش استفاده می‌کنند.

فعالیت‌های معاونت فضای مجازی به روایت اعداد
تعداد محتوای موجود  درتلوبیون ۶۰۰.۰۰۰
بالاترین ترافیک لحظه‌ای(ترابیت بر ثانیه)۳.۲
رکورد کاربر همزمان  ۱.۰۵۰.۰۰۰
رکورد مراجعه روزانه یک نفر از هر۷ نفر ایرانی متصل به اینترنت
تعداد شبکه‌های آرشیو شده  بیش از ۹۰ شبکه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا