نگاهی به بازی پرویز پورحسینی در سریال «سرزمین مادری» : بلاگ تلوبیون
پیشنهاد تماشا

نگاهی به بازی پرویز پورحسینی در سریال «سرزمین مادری»

حکیم السطنه؛ نقش جذابی که هیچ‌گاه ندید

سه‌شنبه ۷ آذر، سومین سالروز درگذشت زنده‌یاد پرویز پورحسینی است؛ بازیگری محبوب که در دوران فعالیتش در سینما و تلویزیون، نقش‌های مهم زیادی از خود برجا گذاشت. پورحسینی سال ۱۳۸۹ مقابل دوربین کمال تبریزی برای سریال «سرزمین مادری» رفت؛ سریالی که تازه همین اواخر به دست ما رسیده و خودش مجال تماشایش را به دست نیاورد. او ایفاگر نقش دکتر حکیم‌السطنه، یکی از روزنه‌های امید شخصیت رهی است؛ روزنامه‌نگاری قدرتمند و شناخته شده که از جایگاهش در مطبوعات و نزدیکی به دکتر مصدق استفاده می‌کند تا هرطور شده رهی را به سهمش از میراث اقدس‌الملوک بهادری برساند. به بهانه سالگرد این بازیگر محبوب، نگاهی داریم به بازی او در این سریال تاریخی.

در قسمت سیزدهم و چهاردهم این سریال، مواجهه دکتر با عبدالرضا، مخفی کردن رهی و سپس تهدید ناصر قصاب با بازی پورحسینی به سکانس‌های مهم و اثرگذاری بدل شدند.

پرویز پورحسینی جزو قدیمی‌های سینما و تلویزیون است. او از دهه چهل با بازی در تئاترهای تلویزیونی به مخاطبان معرفی شد و از اوایل دهه پنجاه فعالیتش را در سینما و تلویزیون گسترش داد.پورحسینی تجربه زیادی در همکاری با فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی داشت. او علاوه بر «سرزمین مادری»، در آثار مهم تاریخی مثل «کمال‌الملک»، «هزاردستان»، «امیرکبیر»، «مریم مقدس»، «شب دهم»، «مختارنامه»، «رستاخیز» و … هم حضور پیدا کرد.در سینما با فیلم‌هایی مثل «طلسم»، «باشو، غریبه کوچک»، «روز فرشته»، «اوینار»، «مریم مقدس» مورد توجه قرار گرفت و برای نقش زکریا در «مریم مقدس» دیپلم افتخار گرفت. پورحسینی دو بار هم نامزد سیمرغ شد.آرامش همیشگی چهره‌ و همچنین ایفای نقش‌هایی که حکایت از صلح و درایت و تفکر داشت، باعث شده بود پورحسینی را به‌خصوص در سال‌های اخیر در قالب شخصیتی مهربان و صلح‌جو و امن به خاطر بیاوریم.

او در سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی، با ریش پروفسوری و عینک نقره‌ای گرد در قالب طبیبی روزنامه‌نگار و مشهور ظاهر شده؛ یکی از نزدیکان دکتر فاطمی و دکتر مصدق که قلمش اهمیت زیادی برای سیاسیون دارد و با دستنوشته‌هایش دیگران را تهدید می‌کند.

اوایل سریال او را در قالب مردی جدی و انعطاف‌ناپذیر می‌دیدیم که فقط به رساندن پیام‌هایی از جواد اردکانی به خانواده‌اش اکتفا می‌کرد اما رفته رفته وقتی موقعیت رهی را در خانه بهادری‌ها درک کرده حضورش پررنگتر شده و بیشتر از قبل نگران اوضاع زندگی رهی است. مدام نگرانش است و می‌خواهد هرطور شده او را به حق‌وحقوقش برساند.

نکته مهم اینکه با وجود توجه همه‌جانبه‌ دکتر به رهی، هیچ‌گاه احساساتی تصمیم نمی‌گیرد و در همه حال کاملا جدی و منطقی است. حتی از رهی هم می‌خواهد صبر کند تا همه چیز به مرور به نتیجه برسد.

یکی از جذابترین سکانس‌های قسمت سیزدهم «سرزمین مادری» جایی است که عبدالرضا با عصبانیت همراه چند پلیس دم در خانه دکتر می‌آید و از او می‌خواهد رهی را تسلیم کند. دکتر مقابلش می‌ایستد و با او جدال می‌کند اما وقتی می‌بیند کار از کار گذشته و پلیس‌ها مشغول گشتن خانه‌اش هستند روی تخت چوبی می‌نشیند و با خیال راحت به عصایش تکیه می‌دهد. او مطمئن است رهی درست در کانال آب زیر تخت چوبی پناه گرفته و از این جهت شروع می‌کند به لغز خواندن برای آنها. مدام می‌گوید بهتر است داخل دبه ترشی را هم بگردند یا اینکه اگر قرار بود آب‌راه انقدر کوچک باشد که آدمی از آن رد شود، دیگر دزدها از در خانه‌ها وارد نمی‌شدند و …

در قسمت چهاردهم سریال هم مواجهه او با ناصر قصاب موقعیت جالبی را رقم می‌زند. مثل یک کارآگاه مقابل او قرار می‌گیرد و خودش مشغول بازخواست می‌شود. همانطور که پیش‌تر هم نوشته‌ایم، یکی از نقاط قوت سریال «سرزمین مادری»، بازی درخشان بازیگران مطرح آن است که پرویز پورحسینی هم یکی از آنهاست.

«سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی، چهارشنبه هر هفته در پلتفرم تلوبیون منتشر می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا