«پاورقی‌»‌ در تلوبیون میلیونی شد : بلاگ تلوبیون
در رسانه‌ها

«پاورقی‌»‌ در تلوبیون میلیونی شد

شاید روزهای ابتدایی پخش، کسی فکرش را نمی‌کرد یک برنامه جمع‌وجور با زمانی کوتاه، در هر قسمت بتواند مخاطبان را چنان با خود همراه کند که امروز نامش به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه‌ملی و شبکه دو در تلوبیون مطرح شود. البته فقط این آمار نیست، بلکه وقتی پیامک‌های ارسالی به سامانه۱۶۲ را به صورت هفتگی بررسی می‌کنیم، باز هم به نام این برنامه در میان اظهارنظرهای مخاطبان می‌رسیم که اغلب با دید مثبت درباره آن نظر داده‌اند.

درگزارش پیش رو به آمار تازه تلوبیون درباره تعدادی از برنامه‌های سیما نگاهی انداختیم وهمچنین دلایل موفقیت پاورقی را بررسی کردیم. به تازگی خبرآمده‌است که برنامه پاورقی شبکه دوی سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی، در تلوبیون از مرز شش میلیون بازدید عبور کرد. براساس آمار بازدید تلوبیون از اول آبان امسال‌ بعد از سریال‌هایی که معمولا مخاطب بیشتری دارند، پاورقی با میانگین مخاطب بیش از۱۰هزار بازدید برای هر قسمت کامل برنامه، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی رسانه‌ملی و این شبکه است.

تکمله‌هایی به متن
«اسم برنامه پاورقی نشان‌دهنده تکمله‌هایی است که دارد به متن اخبار زده می‌شود. یعنی گویی متنخبرها و اتفاقات یک چیز دیگری است و ما در پاورقی داریم اشارات تکمیلی و توضیحاتی درباره این اتفاقات و ماجراها می‌دهیم که آنها را گویا و واضح‌تر می‌کند. می‌خواهیم اخباری را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است، به رخ بکشیم و عیان کنیم.» این توضیحاتی است که محمدرضا شهبازی، مجری به جام‌جم درباره انتخاب نام برنامه گفته بود. درواقع این برنامه سعی دارد نگاهی سریع اما عمیق به برخی اخبار روز داشته باشد و دریچه‌ای تازه به روی مخاطبان خود بگشاید. البته در این مسیر وبه علت پافشاری گروه بر دیدگاه‌شان، گاهی دچار انتقادهای مخالفان هم شده‌اند. برای مثال با کشیده شدن پای حاشیه‌ها به برنامه پاورقی، مخاطبان بیشتر از قبل به این باور رسیدند عوامل پاورقی محکم پای اعتقادات‌شان ایستاده‌اند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این برنامه ایستادگی بر باورها در خلق محتوا و همچنین سادگی فرم و ریتم تند آن در ساختار است که البته با نگاه حرفه‌ای محتوا و ساختار درخور آن، از هم منفک نیست. در این خصوص پیشتر محمدرضا شهبازی، مجری و از نویسندگان برنامه به جام‌جم بیان کرده بود: یکی از دلایل سادگی، ژورنالیستی بودن کار است. نمی‌خواستیم خیلی پیچیدگی‌های فرمی، نمایشی و… داشته باشیم. می‌خواهیم ساده حرف بزنیم. در نظر داشتیم کارمان بیشتر به طنز مطبوعاتی نزدیک باشد تا طنز تلویزیونی و نمایشی. فکر می‌کنم صراحتی که داریم باید هم در سوژه و هم در لحن و اجرا وجود داشته‌باشد. به همین دلیل جای پیچیدگی‌های عجیب و غریب که تولید را سخت و زمانبر و فهم محتوا را برای عموم مخاطبان دشوار می‌کند، در این برنامه نیست. لازم است این برنامه از همه نظر حتی از لحاظ تولید چابک باشد تا خیلی راحت توسط مخاطبان فهمیده شود. وی ادامه داد: خیلی به‌دنبال طولانی‌شدن برنامه نیستیم. زمان ایده‌آل‌مان برای هربرنامه حداکثر ۱۵دقیقه است. برای همین مجبوریم خیلی از سوژه‌ها را کنار بگذاریم و به آنهایی بپردازیم که ازلحاظ مختلف‌اولویت دارند.

تبیین به زبان تازه
وجه دیگری از این برنامه، سوژه‌های به روز آن است که اغلب با نگاه طنازانه به آن پرداخته می‌شود. در این بخش نویسندگانی همچون محمدامین میمندیان با رصد فضای مجازی و همچنین یافتن سوژه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دل مرزهای کشور و همچنین فضای بین‌الملل رویکردی تازه را برای طرح موضوع انتخاب می‌‎کنند. رویکردی که معمولا از زاویه تبیین و با زبانی تازه با مخاطبان همراه می‌‎شود. این نویسنده به جام‌جم می‌گوید: برای بیان مباحث تبیینی در تلویزیون اولین نکته‌ای که به ذهن بسیاری می‌رسد، این است که دو تا صندلی بگذارند، با حضور یک کارشناس و مجری گفت‌وگویی را جلو ببرند. برای مخاطبانی که عادت کردند آیتم‌های کوتاه ببینند این‌که در تلویزیون یکی دو ساعت تحلیل را تماشا کنند چندان خوشایند نیست. باید سراغ کارهای جدیدتر برویم و با شکل و شمایل تازه‌تر حرفی را که می‌خواهیم بیان کنیم، به مخاطبان بزنیم.
میمندیان همچنین درباره دیگر علل موفقیت این برنامه عنوان می‌کند: یکی از ویژگی‌های برنامه پاورقی و از علل موفقیتش این است که تکلیف آن با خود روشن است. این برنامه مشخصا می‌‎گوید طرفدار جمهوری اسلامی هستم. این را خیلی رک بیان می‌کند. البته زبان طنز را برگزیده است که برای مخاطبان جذاب باشد و زهر برخی حرف‌ها را بگیرد و مدل تحلیل‌ها را عامیانه‌ و ساده‌تر کند. با عنایت به مواد اشاره شده می‌توان دلایل دیده ‌شدن این برنامه و کثرت بینندگان آن را به روشنی دریافت. تا جایی که افرادی که موفق نشدند این اثر را از تلویزیون ببینند، به تماشای آن از تلوبیون نشستند و این آمار را به شش میلیون بازدید رساندند. این برنامه به نیاز مخاطبانی که با سبک‌های تازه برنامه‌سازی مانوس هستند، پاسخ می‌دهد و سعی دارد دیدگاه خود را صریح و موجز بیان کند.

مافیاهای خودمونی
طبق آمار تازه تلوبیون، سریال «محرمانه» شبکه سه با میانگین بیش از ۶۰هزار بازدید، پربازدیدترین برنامه در حوزه سریال بوده و برنامه‌های «شهروند و مافیا» با میانگین بازدید بیش از ۲۵۰۰مورد و «خودمونی» با میانگین بازدید بیش از ۱۵۰۰مورد در هر قسمت برنامه در جایگاه‌های بعد از پاورقی قرار دارند.

آمارها سخن می‌گویند
پاورقی            ۱۰هزار بازدید در هر قسمت
شهروند و مافیا  ۲۵۰۰ بازدید در هر قسمت
خودمونی         ۱۵۰۰ بازدید در هر قسمت

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا