بررسی سریال‌های رمضان 1400؛ یکه‌تازی احضار و شکست کپی ستایش : بلاگ تلوبیون
در رسانه‌هاگزارش‌ها

بررسی سریال‌های رمضان ۱۴۰۰؛ یکه‌تازی احضار و شکست کپی ستایش

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | هنوز آمار رسمی مرکز پژوهش‌های صداوسیما درباره میزان مخاطب و نیز رضایت از برنامه‌ها و سریال‌های رمضان منتشر نشده. در اپلیکیشن تلوبیون اما می‌توان آمار بازدیدها را مشاهده کرد. و بر اساس آن به شمایی کلی از شرایط برنامه‌ها و سریال‌ها دست یافت. کاربرانی که به این اپلیکیشن مراجعه می‌کنند؛ تا اینجا اقبال بیشتری به سریال شبکه یک؛ یعنی «احضار» داشته‌اند. سریال «بچه‌مهندس ۴» در رتبه دوم قرار دارد و «یاور» در رتبه سوم ایستاده است. در این گزارش سری به آمار سریال‌های رمضان بازپخشی هم زده‌ایم.

*** شبکه یک | یکه‌تازی احضار

تا عصر روز گذشته و در میان بررسی سریال‌های رمضان ۱۴۰۰ پخش شده در اپلیکیشن تلوبیون، مجموع تماشای سریال «احضار» به یک میلیون و ۶۷۲ هزار بازدید رسید. اختلاف بازدید این سریال با سریال بعدی، حدود ۳۰۰ هزار مشاهده است. قسمت اول «احضار» رکورد میزان بازدید را با ۴۷۳ هزار مشاهده نیز در اختیار دارد. قسمت چهارم سریال ۲۵۷ هزار و قسمت پنجم هم ۱۰۳ هزاربار دیده شده.

افت بازدید «احضار» دو دلیل دارد؛ یکی اینکه در لحظه تنظیم گزارش هنوز چندساعت از بارگذاری این قسمت نگذشته بود. از آن‌سو اما وقتی میزان بازدید قسمت پنجم «احضار» را با میزان بازدید قسمت پنجم «یاور» مقایسه می‌کنیم،‌ زنگ خطر برای سریال شبکه یک به صدا درمی‌آید. نمی‌توان پایین آمدن کیفیت «احضار» را در این افت بازدید بی‌تاثیر دانست. این سریال انتظارات را بالا برد، اما در قسمت‌های بعدی تبدیل به سریالی معمولی شد.

*** شبکه دو| موج‌سواری بچه‌مهندس ۴

معمولا سریال‌های شبکه دو، در تلوبیون بعد از سریال‌های شبکه یک و سه قرار می‌گیرند. در ماه رمضان اما «بچه‌مهندس ۴» توانسته رضایت مخاطبان خود را به دست بیاورد و بعد از گذشت پنج قسمت،‌ جمع بازدید آن به یک میلیون و ۳۰۳ هزار مشاهده رسیده است. قسمت اول «بچه‌مهندس ۴» ۳۶۶ هزار بازدید داشته و قسمت چهارم آن با افتی محسوس به ۱۸۹ هزار بازدید می‌رسد.

قسمت پنجم این سریال هم ۹۰ هزار بازدید داشته که رقمی نگران‌کننده است. «بچه‌مهندس ۴» داستان جواد جوادی است که در آستانه ازدواج قرار دارد. در کنار آن موضوعاتی مثل پیشرفت‌های فنی و مسائل امنیتی هم به نمایش درمی‌آید. طبعا فصلی بودن «بچه‌مهندس» یکی از عوامل دیده شدن آن از سوی مخاطبان است.

*** شبکه سه | یاور فعلا ستایش نشده

سازندگان سریال «ستایش» صاحب یک آمار خیره‌کننده در تلوبیون هستند؛‌ تا جایی که فصل سوم سریال آنها حتی رقم ۵۰۰ میلیون بازدید را رد کرد. سعید سلطانی (کارگردان) و سعید مطلبی (نویسنده) این‌بار هم دست روی تم «ستایش» گذاشته‌اند که خب هنوز یخ سریالشان باز نشده است. «یاور» بعد از پنج قسمت صاحب یک میلیون و ۱۰۴ هزار بازدید شده.

در این میان آنچه برای شبکه سه جای امیدواری دارد، آمار ۱۹۱ هزار بازدید قسمت پنجم است که باعث شده میزان بازدید این قسمت از سریال از دو رقیب دیگر بیشتر باشد. قسمت اول سریال ۲۴۴ هزاربار مشاهده شده که پایین‌تر از آمار دو سریال دیگر است. شبکه سه برای اینکه «یاور» در رمضان به آنتن برسد،‌ کارگردان دیگری را کنار سعید سلطانی قرار داد. آیا این ریسک جواب می‌دهد و سریال موج‌آفرین می‌شود؟

*** شبکه آی‌فیلم و تماشا | به کام ترش و شیرین

سری به میزان بازدید سریال‌های بازپخشی آی‌فیلم و تماشا در تلوبیون هم زده‌ایم. این سریال‌ها بارها روی آنتن رفته‌اند، اما باز هم میزان مشاهده آنها قابل توجه است؛ مثلا هر قسمت سریال «ترش و شیرین» رضا عطاران در شبکه آی‌فیلم به طور میانگین ۳۲ هزاربار دیده شده. وقتی این آمار را کنار سریال‌های دیگر در روزهای عادی سال قرار می‌دهیم، پی به آمار جالب آنها می‌بریم.

هر قسمت از دیگر سریال رضا عطاران؛ یعنی «متهم گریخت» به طور میانگین ۱۴ هزاربار دیده شده. این سریال از شبکه تماشا پخش می‌شود و فعلا شش قسمت آن روی آنتن رفته است. سال پیش «متهم گریخت» روی آنتن شبکه آی‌فیلم رفت که در نهایت مجموع بازدید آن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماشا رسید.

«مسافری از هند» دیگر سریال بازپخشی آی‌فیلم در ماه رمضان است که میانگین بازدید آن ۱۲ هزار مشاهده است. نباید فراموش کرد که این سریال‌ها قدیمی هستند و اگر همان موجی را که در زمان پخش ایجاد کردند لحاظ کنیم؛ ‌میزان تماشای آنها چندبرابر سریال‌های جدید می‌شد.

منبع
روزنامه هفت صبح

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا