گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون با روزنامه جام‌جم : بلاگ تلوبیون
پشت‌صحنهدر رسانه‌هامصاحبه‌هامطبوعات

گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون با روزنامه جام‌جم

گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون با روزنامه جام‌جم در آبان ماه سال ۱۳۹۹ انجام شد و در ضمیمه قاب کوچک این روزنامه منتشر شد. در ادامه نسخه کامل این گفتگو را می‌توانید مطالعه کنید.

چندسالی می‌شود که تلویزیون در دنیای دیگری از جنس اینترنت به نام تلوبیون هم قابل مشاهده است. سامانه ای که اگر از مخاطبان این رسانه باشید، گذرتان به آن افتاده است، به طوری که یا به سراغ آرشیوش رفتید یا از پخش زنده‌اش استفاده کرده اید.

این سامانه که مالکیت آن از ابتدا متعلق به سازمان صدا و سیما بوده، مدت‌هاست که فضایی را فراهم کرده که بینندگان ایرانی و خارج از کشور تلویزیون بتوانند به برنامه‌هایی که دوستشان دارند، دسترسی پیدا کنند، سامانه ای که آمار جالبی از بازخوردها و بازدیدهایی که از آن می‌شود، وجود دارد و توانسته بین ۵ سایت پربازدید ایرانی قرار بگیرد.

تلوبیون دارای قویترین زیرساخت پخش محتوا دیجیتال با آرشیو برخط بیش از ۳۰۰ هزار آیتم ویدئویی شامل فیلم سینمایی،سریال، انیمیشن،برنامه های ترکیبی، با ۸ میلیون مراجعه کننده منحصر بفرد در ماه، ۵۰۰ میلیون مراجعه در ماه، بیش از یک میلیارد دقیقه تماشا ویدئو در ماه، بیش از ۱۰ میلیون نصب فعال اپلیکیشن و تجربه بیشترین میزان همزمانی کاربر با ۶۰۰ هزار کاربر همزمان، بزرگترین بازیگر عرصه ویدئو آنلاین در کشور است.

این ماجرا باعث شد تا ما به سراغ چند نفر از عوامل فنی تلوبیون برویم تا از کم و کیف گرداندن یک سایت این چنینی باخبر شویم. در بخش دیگر گزارش هم از آماری در مورد این فضا گفتیم که بد نیست نگاهی به آنها بیندازید.

گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون با روزنامه جام‍‌جم
گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون

یک ایده جوانانه

مسعود مطلبی‌پور از مهندس‌های تلوبیون است که بیشتر از ۷ سال است که با این مجموعه همراه شده. او در بخش فرانت‌‌اند این سامانه فعالیت می‌کند، قسمتی که در واقع همه در اولین برخورد با این سامانه با آن روبه‌رو می‌شوند. در گپی که با مطلبی داشتیم، جزیی‌تر از تعریف فرانت‌اند پرسیدیم، سوالی که او در پاسخ به آن گفت: فرانت‌اند همان محیط کاربری است که کاربر با آن در تماس است و در قالب وب‌سایت با آن مواجه می‌شود. در ادامه کامل این گفت‌و‌گو را از خلال گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون با جام‌جم می‌خوانید.

تلوبیون دارای فضای کاربری ساده‌ای است که کارکردن با آن را برای هر کسی تا حدی ممکن کرده است. چه روندی در این سال‌ها طی شده تا به چنین قالبی دست پیدا کنید و چه مواردی را برای طراحی و ارائه این فضا در نظر گرفته‌اید؟

از زمانی که کار طراحی را شروع کردیم تا امروز که به پختگی و قالب جدیدی که می‌بینید رسیدیم، تقریبا دو، سه مرحله اصلاح و تغییر داشتیم. این تغییرات هم بر اساس نیاز کاربر اتفاق می‌افتاد؛ یعنی سعی کردیم تا تجربه کاربری را از آنها جمع کنیم و آیتم‌هایی که او بیشتر نیاز دارد و به دنبالش است را در این قالب بگنجانیم و ارائه دهیم. مثلا برخی به دنبال آرشیو بودند و گروهی هم پخش زنده را می‌خواستند. در واقع براساس این تجربه‌ها و تحقیقاتی که در نظرسنجی‌ها جمع‌آوری کردیم، به طراحی که امروز هست رسیدیم. طرحی که مجموع تجربه‌های چند ساله ما است.

یکی از موضوعاتی که در مورد چنین مجموعه‌هایی مطرح است، بحث آمار و تعداد بازدیدهایی است که از بخش‌های مختلف یک سایت می‌شود. جریانی که در مورد تلوبیون ارقام جالب توجهی درباره هر برنامه و تعداد این بازدیدها وجود دارد. در این باره برخی‌ها می‌گویند گاهی پیش می‌آید که گروهی به عمد با مشاهده چندباره یک برنامه، میزان بازدید آن را نسبت به بقیه افزایش می‌دهند، موضوعی که باعث می‌شود تا آن کار گاهی عنوان پربازدیدترین اثر را به خودش بگیرد. از روند کسب این آمار و چگونگی ثبت این موضوع می‌گویید؟

مدتی است که ما این روند را تغییر دادیم. آمار بازدید ما به این صورت است که اگر کاربری چندبار صفحه را بارگذاری کند، آمار آن بالا نمی‌رود و ما این مشکل را برطرف کردیم.

و حالا ورژن پیشرو

علاوه بر سایت، تلوبیون از طریق تلفن‌های همراه هم قابل مشاهده است اما همیشه در این فضا مشکلاتی برای دانلود برنامه‌های ایرانی به خصوص برای بعضی از کاربران وجود دارد، برای این بخش هم فکری کرده اید؟

بله، در حال حاضر ما برای کسانی که آیفون یا اندروید دارند اما نمی‌خواهند اپ را دانلود کنند، ورژن پیشرو را ارائه کردیم تا بتوانند بدون نیاز به دانلود برنامه به سایت دسترسی پیدا کنند چرا که گاهی همانطور که گفتید برای دانلود این اپ‌ها مشکلاتی وجود دارد، اتفاقی که در کاربران آی او اس بیشتر دیده می شود. به همین دلیل چنین ورژنی را برای این کاربران درنظر گرفته‌ایم.

شما سال‌هاست که در این مجموعه حضور دارید، سایتی که به هر حال آمار جالب توجهی از بازدید را به خودش اختصاص داده است. از حس خودتان و روندی که در این مدت برای رسیدن به چنین فضایی طی کردید، بگویید.

من چون حدود ۷ سال است که اینجا هستم، می‌توانم بگویم که این فضا را گروهی و با چند تا از بچه‌های قدیمی که اینجا هستند، ایجاد کردیم. فضای خوب اینطور نیست که وجود داشته باشد بلکه به وجود آوردنی است. در این جا هم به رغم تمام استرس‌هایی که وجود دارد ما همیشه سعی کردیم تا فضای دوستانه، آرام و شادی داشته باشیم که بتوانیم در کنار هم از کار کردن لذت ببریم. در کنار این‌ها ما همیشه در تلاش بودیم تا همراه با تکنولوژی پیش برویم چرا که هستند شرکت‌ها و مراکزی که بستر خوبی دارند اما به شکلی قدیمی شده اند، اتفاقی که مطلوب نیست به همین دلیل مدام این به روز رسانی را در بخش‌های مختلفی که داریم، لحاظ می‌کنیم.

در آخر پس می‌توان گفت که به واسطه به روز شدن است که توانستید…

در این‌جا می‌شود گفت که اعتماد به نیروهای جوان و مایی که سنمان کم‌تر بود وتجربه‌ای نداشتیم، باعث شد تا خودمان باعث رشد خودمان شویم و در ادامه مجموعه را هم ارتقا دهیم. در بخش خروجی هم سعی کردیم تا ایده‌های خوب و تکنولوژی به روز داشته باشیم اما در اصل حس اعتمادی که وجود داشت باعث شد تا به این شکل پیش برویم.

برگ برنده‌ای به نام «پخش زنده»

مازیار منوچهری در گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون به عنوان یکی از مسوولان این مجموعه، به صحبت پرداخته است. او در بخش بک‌اند فعالیت می‌کند. به گفته او که حدود ۷ سال است در تلوبیون حضور دارد، سرویس دادن به اپلیکیشن و وب‌سایت قسمتی از سمتی است که او آن را به عهده گرفته است. منوچهری می‌گوید: این بخش قسمت‌های مختلفی دارد، از پخش زنده شبکه‌ها گرفته تا آرشیو، توزیع فایل‌های آرشیو روی سرورها و…

این که تلوبیون از هفت سال پیش تا امروز چه روندی را در طراحی و ارائه در پیش گرفته تا به نقطه‌ای که امروز می‌بینیم، برسد؟

سوالی بود که منوچهری در پاسخ به آن گفت: زمانی که ما شروع کردیم می‌خواستیم بازار را بشناسیم و بدانیم که باید فعالیتمان را به چه سمتی سوق دهیم. بیشتر تمرکز اولیه ما روی کاربران خارج از کشور بود تا آنها بتوانند به تولیدات صدا و سیما از طریق زنده یا آرشیوی دسترسی داشته باشند. اوایل با شبکه‌های محدود و حدود ۱۰شبکه شروع به کار کردیم و بعد کم کم به آرشیوها اضافه کردیم و شبکه‌های دیگر را هم گذاشتیم تا جایی که امروز حدود ۶۰ شبکه را به صورت زنده پوشش می‌دهیم و ۳۰ شبکه هم آرشیو. در ادامه کم کم این فضا توسعه پیدا کرد و به یکی از پربازدیدترین‌ها تبدیل شدیم.

اوایل انتظار چنین استقبالی نداشتیم!

شکل گرفتن این فضا طبیعتا به برنامه‌ریزی که از قبل تبیین شده باشد، نیاز دارد. برنامه‌ای که در طول زمان به روز شود و بتواند مخاطبانش را در هر مقطعی جلب و نیازهایش را تامین کند. اینکه تلوبیونی‌ها از زمان تاسیس این مجموعه چقدر به فکر توسعه چنین فضایی بودند و پیشبینی این اندازه مخاطب را کرده بودند، موضوعی بود که منوچهری درباره‌اش بیان کرد: واقعیت این است که در ابتدا که کارمان را شروع کردیم انتظار چنین استقبالی را نداشتیم اما در ادامه در بعضی زمان‌ها مثل وقتی که فوتبال پخش می‌شد، آنقدر بازدید داشتیم که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری با مشکل روبه رو می‌شدیم.

بعد از این هر بار ما سعی می‌کردیم تا این موانع را برطرف کنیم و هر چه کیفیت سرویسمان را بهتر می‌کردیم، تعداد کاربر بیشتری جذب می‌شد. حتی اوایل اولویتمان را به اندازه پخش زنده روی آرشیوها هم گذاشته بودیم اما در ادامه متوجه شدیم کاربری که به خاطر لایو سراغ ما می‌آید اگر با ارائه با کیفیتی که انتظار دارد روبه رو شود؛ مشتری آرشیو ماهم خواهد شد به همین خاطر تا سال پنجم در تلوبیون اولویتمان پخش زنده بود بعد که کیفیت این بخش بالاتر رفت، در کنار آن آرشیو سرویسمان را هم معرفی کردیم و مردم متوجه شدند که می‌توانند به این بخش هم به صورت رایگان دسترسی داشته باشند.

تجربه حضور در چنین فضایی هم آخرین موضوعی بود که منوچهری با اشاره به آن خاطرنشان کرد: از آنجایی که ابتدا ما به صورت استارتاپی شروع کردیم، برای همه ما این پروژه جالب و آموزنده بود. اما به طور کلی برای تلوبیون ما سعی کردیم تا ابزارهای روز دنیا استفاده کنیم و همیشه هم در حال ارتقا سرویسمان بودیم و هیچ وقت با وجود همه سختی‌هایی که هست، احساس محدودیتی نکردیم چراکه با وجود عدم دسترسی به بعضی شبکه‌ها با دانش فنی که در مجموعه به وجود آمد، سعی کردیم همه آنها را بومی سازی کنیم و کارمان را به شکلی پیش ببریم.

جنگ با تحریم
علی جوادی / مسؤول دواپس تلوبیون

در ادامه گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون با روزنامه جام جم، علی جوادی از جنگ با تحریم سخن گفت:

اگر بخواهم جزیی تر از این بخش(دواپس) بگوییم، می‌شود گفت که من در قسمت زیرساخت تلوبیون هستم. توسعه زیرساخت در خط مقدم مواجهه کاربران با سایت هم از وظایف تیم ماست. در زمینه ارتقا یک ارتقا سخت افزاری داریم که باید سرویس تامین شود و امکان پردازشی و پهنای باند هم افزایش پیداکند، بخشی که جزو قسمت‌های اصلی کارماست. اما توسعه سرور به تنهایی کار را پیش نمی‌برد و باید ساختار درستی هم در این زمینه وجود داشته باشد.

در لایه‌های بعدی ما با برنامه‌نویسان و طراحان نرم‌افزار در ارتباط هستیم که بتوانند اطلاعات وایده‌های تازه را روی سایت بیاورند. به طور کلی در این فضا ما به خاطر تحریم ها با مشکلاتی مواجهیم. در این حوزه هم به لحاظ مالی و هم به جهت تحریم‌ها در مضیقه امکانات سخت‌افزاری هستیم. این موضوع ما را در مواردی مثل لایه شبکه، لایه سرور و… خیلی محدود می‌کند. به خاطر همین اولین رویکردمان این است که با همین امکانات موجود بهترین نتیجه را داشته باشیم پس مجبوریم از همه توانمندی سرورهایمان به صورت کامل استفاده کنیم.

آمار قابل استناد

برخی می‌گویند گاهی برنامه‌سازان و عوامل آنها چندین بار روی برنامه خود در سایت کلیک می‌کنند تا آمار بازدید آن بالا برود. طبق روش آماری جدید، مبنا ادامه پیدا کردن دیدن برنامه است و با رفرش کردن ایجاد نمی‌شود. یعنی ما وقتی یک بازدید را اضافه می‌کنیم که کاربر واقع آن برنامه، سریال یا… را دیده باشد. در واقع شاید بتوان گفت این برنامه چقدر درخواست داشته و چند بار باز شده است، اما آمار دقیق و قابل استناد دیدن واقعی یک ویدیو طبق همین سیستم جدید آماری بدست می‌آید که کارهای بخشی از آن انجام شده است و در برنامه‌های لایو استفاده می‌شود. برای بخش آرشیو هم داریم این کار را درست می‌کنیم.

طوفان تماشا

خداراشکر از نظر بازدیدکننده و تعداد کاربر چیزی کم نداریم. برای مثال وقتی فوتبال پخش می‌شود خدا خدا می‌کنیم بینندگان خانه و پای تلویزیون باشند، از آنجا مسابقه را دنبال کنند و به سایت نیایند. واقعا گاهی در ۱۰ – ۱۵ دقیقه اول فوتبال‌های زنده، طوفان بازدیدکنندگان به پا می‌شود، برای همین وقتی تعداد کاربران حدودا ثابت می‌شود یا حتی به سایت‌های مشابه مراجع می‌کنند، خوشحال می‌شویم!

پس با افزایش ظرفیت‌ها، آمار بیش از این هم می‌تواند باشد و به اندازه کافی کاربر داریم. در بخش آرشیو هم همین گونه است و آماری که از آنها داریم گاهی برای خودمان هم تعجب‌آور است. چه در بخش آرشیو و چه در بخش لایو بعضی اوقات، یکسری انتخاب‌های کاربران باورم نمی‌شود. مثلا سریالی که ۱۰ بار پخش شده است بازدید زیادی می‌گیرد و باعث تعجبمان می‌شود. ما بیشتر نظاره‌گر این رفتار هستیم و سعی داریم برای جذب کاربر بیشتر، از امکان جست‌وجوی گوگل، دیده شدن در گوگل و ارائه سرویس خوب استفاده کنیم ولی به طور کلی همانگونه که اشاره شد از نظر تعداد کاربران مشکل نداریم.

برنامه‌های تلوبیون برای آینده

برنامه‌های زیادی برای آینده داریم، هر چقدر زیرساخت‌های شبکه موبایل و اینترنت توسعه پیدا کند مردم بیشتر برنامه‌ها را می‌بینند و به این طریق حتی وقتی بیرون از منزل هستند می‌توانند از طریق تلفن همراه تلویزیون را دنبال کنند. ما آمادگی توسعه دادن کار را داریم و از ابزارهای مدرن در این زمینه استفاده کردیم. در حوزه فنی که من از آن آگاهم برنامه‌مان برای آینده بسیار بزرگ و وسیع است و معتقدیم کاربران بیشتر و بیشتر به این سمت کشیده می‌شوند و ما برای ماندن باید بسترش را فراهم کنیم.

باید آمادگی‌مان را بیشتر کنیم و به همین خاطر برنامه جان‌داری را تهیه کردیم که در وضعیت تحریم‌ها بتوانیم کار را توسعه دهیم. چند مرحله برای بارگذاری و آشیو کردن برنامه‌ها وجود دارد. گاهی مسائل سخت ‌افزاری باعث می‌شود، آرشیو کردن عقب بیفتد. اپراتورها هم در این زمینه اهمیت دارند و باید به لحاظ زمانی فرصت آرشیو کردن را داشته باشند. به خاطر برخی از این محدودیت‌ها گاهی آپلود کردن برنامه‌ها روی سایت با تاخیر مواجه می‌شود.

گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون با جام‌جم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تیم محتوای تلوبیون چند نفر هستند و چه کارهایی انجام می‌دهند. مسلما این سایت هم مثل دیگر سایت‌ها برای بقایش تلاش می‌کند و می‌خواهد تعداد کاربران خودش را افزایش بدهد. به همین دلیل از ۱۳ مرداد نیروهای جدید به تلوبیون تزریق شد تا نفس تازه به این سایت دمیده شود و بتواند کاربران بیشتری را به جمع خانواده‌اش اضافه کند. براین اساس تیم جدید به عنوان تیم تولید محتوا و کلیپ، فعالیت‌شان را از مرداد آغاز کرده‌اند و تا الان کلیپ‌های جذابی ساخته‌اند که مورد توجه کاربران هم قرار گرفته است. شاید برای‌تان غیرقابل باور هم باشد. اما این تیم جدید نزدیک به ۱۴ هزار کلیپ جذاب ساخته است.

تعامل تلوبیون با ایران کالا

طبیعی است که تلوبیون به دنبال پیشرفت در ساختار هم است و نمی خواهد حالت سکون داشته باشد. به همین دلیل در کنار دیگر فعالیت هایش، بخش های زیادی هم اضافه کرده است. یکی از این بخشهایی که می توان به آن اشاره کرد، اضافه شدن پخش زنده ۶ شبکه به تلوبیون که مرتبط با ویژه برنامه های محرم بوده است. این شبکه های شامل اربعین، هیئت ریحانه النبی، مکتب الزهرا، هیئت روضه العباس، هیئت میثاق با شهدا و شمس. حتماً برایتان جالب است که پخش زنده شبکه ایران کالا هم به تلوبیون اضافه شده است.

رشد کاربران چه می‌گوید؟

گرفتن آمار در هر حوزه ای جذابیت های خودش را دارد. میانگین کل کاربران در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه دوم سال ۹۸ رشد ۸ درصد داشته است.

همچنین افزایش ۱۳ درصدی میانگین کاربران اپ در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه دوم سال ۹۸ و افزایش ۳۶ % این شاخص در در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه اول سال ۹۸ هم به چشم می خورد. همچنین رشد ۱۷ % مجموع ترافیک در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه دوم سال ۹۸ ، رشد ۲۵ % این شاخص در نیمه اول سال ۹۹ نسبت به نیمه اول سال دیده می شود.

سکوی رکوردداران

انسان ناخودآگاه به دنبال رکوردزنی است، حتی گاهی برای دادن انگیزه به خودمان دلمان می خواهد رکورد خودمان هم بزنیم. بنابراین واژه رکورد بسیار برایمان آشنا است. البته این اتفاق هم بارها برای تلوبیون افتاده است. آخرین رکوردها هم مربوط به ۱۲ مهر است که رویداد ورزشی بازی پرسپولیس در نیمه نهایی لیک قهرمانان آسیا برگزار شد و در این بازی رکورد بسیاری از شاخصها شکسته شد که در بالا به آن اشاره شده است.

چند هزار کلیک

اگر از شما این سئوال پرسیده شود که آخرین نسخه اپلیکیشن اندروید تلوبیون چند هزار کلیک خورده است، چه پاسخی می دهید؟ بهتر است بدانید جدول پخش برنامه های شبکه ها در آخرین نسخه اپلیکیشن اندروید تلوبیون (۳.۳) اضافه شد و در تاریخ ۳۰ شهریور در کافه بازار، گوگل پلی منتشر شده است. این نسخه در حال حاضر دارای ۲.۲ میلیون کاربر است. همچنین جدول پخش برنامه ها به وبسایت تلوبیون اضافه شده است.

دیده شده‌ها

شاید برایتان جالب باشد که خبرهایی هم از بازدید و آرشیو تلوبیون هم داشته باشید. تلوبیون دارای آرشیو ۲۹ شبکه تلویزیون است که از این تعداد ۸ شبکه استانی هست. کل بازدید آرشیو این شبکه ها در نیمه اول سال ۹۹ ، ۲۹۳ میلیون مشاهده است. بازدید شبکه های استانی در این بازه زمانی، بیش از ۱۱ میلیون مشاهده است. در حال حاظر تلوبیون دارای پخش زنده ۳۰ شبکه اصلی است. کل بازدید پخش زنده این شبکه ها در نیمه اول سال ۹۹ ، ۴۷۷ میلیون مشاهده است.در حال حاضر تلوبیون دارای پخش زنده ۳۲ شبکه استانی است. کل بازدید پخش زنده این شبکه ها در نیمه اول سال ۹۹ ، ۷۴ میلیون مشاهده است.

چه خبر از تیم محتوا؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تیم محتوای تلوبیون چند نفر هستند و چه کارهایی انجام می دهند. مسلماً این سایت هم مثل دیگر سایت ها برای بقایش تلاش می کند و می خواهد تعداد کاربران خودش را افزایش بدهد. تیم حرفه ای محتوای تلوبیون که بیش از ۳۰ نیروی متعهد و کاربلد دارد در سراسر کشور دارد روزانه بیش از ۶۵۰ آیتم از تولیدات پخش شده در رسانه ملی را به این سامانه اضافه می کند و تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار عنوان ویدئو در تلوبیون آرشیو شده است.

اخیرا نیروهای جدید به تلوبیون تزریق شد تا نفس تازه به این سایت دمیده شود و بتواند کاربران بیشتری را به جمع خانواده اش اضافه کند. به همین دلیل تیمی با عنوان تیم تولید کلیپ فعالیت شان را از مرداد ماه آغاز کرده اند و تا به الان کلیپ های جذابی ساخته اند که مورد توجه کاربران هم قرار گرفته است. شاید برایتان غیر قابل باور هم باشد اما این تیم جدید نزدیک به ۱۴ هزار کلیپ جذاب ساخته است.

گفت‌و‌گوی عوامل سایت تلوبیون نخستین بار در روزنامه جام‌جم و در ضمیمه قاب کوچک منتشر شده است.

منبع
روزنامه جام جم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا