ورود به فاز «صدا و سیمای تعاملی» : بلاگ تلوبیون
در رسانه‌ها

ورود به فاز «صدا و سیمای تعاملی»

سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور روز گذشته (یکشنبه ۲۳خرداد) همراه با مجتبی جعفری، قائم‌مقام و معاون امنیت مرکز ملی فضای مجازی و قاسم خالدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی به بازدید از استودیوهای اختصاصی تلویزیون اینترنتی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و از ورود به فاز صدا و سیمای تعاملی خبر داد.

استودیو‌های اختصاصی تلویزیون اینترنتی نامزد‌های انتخابات، امکانی در راستای عدالت اطلاع‌رسانی است که از سوی معاونت فضای مجازی صداوسیما برای هر هفت نامزد انتخابات تدارک دیده شده و بر این اساس به هریک از آن‌ها استودیویی اختصاصی در ساختمان شهدای رادیو داده شده است. نامزد‌های انتخابات به دلخواه برای شبکه‌های خود عنوانی برگزیده‌اند و کنداکتور ۲۴ ساعته اختصاصی خود را با استفاده از برنامه‌های زنده یا تولیدی به صلاحدید خود رقم می‌زنند.

انتخابات ۱۴۰۰ مجازی‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی

سیدابوالحسن فیروزآبادی در این نشست انتخابات ۱۴۰۰ را به دلیل شیوع کرونا مجازی‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی خواند و گفت: «این شرایط ایجاب می‌کرد صداوسیما یک تحول و اقدام متمایزی را نسبت به دوره‌های قبل انجام دهد. از این رو من به مدیران ارشد رسانه ملی به دلیل اقدامات صورت گرفته و گام‌های بلند در عرصه فضای مجازی تبریک عرض می‌کنم. هرچند این گام مقداری با تأخیر برداشته شده است، همان‌طور که ما در بسیاری از حوزه‌های فضای مجازی در کشور شاهد تأخیر و تأخر هستیم در شبکه ثابت، تولید محتوا، در ایجاد پلتفرم‌های فراگیر و… متاسفانه متناسب با شکوهمندی انقلاب اسلامی و رسالت جمهوری اسلامی که مخاطبش را مردم جهان می‌داند، حرکت نکرده‌ایم. اما به‌هرحال از هر جایی که شروع کنیم جای امیدواری است و مهم این که راه را بشناسیم و جهت را متناسب با هدف خوب تعیین کنیم.»

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کل کشور بیان کرد: «به نظر می‌آید با توجه به اقدامات صورت گرفته، این هدف و مسیر به‌درستی انتخاب شده است. زمانی یک نگاه حداقلی نسبت به IPTV‌ها وجود دارد. به این معنا که یک زمان محیط ما برودکست یا رادیو بوده است و در حال حاضر بیاییم از روی کابل محتوا را جابه‌جا کنیم، حالا پروتکل آن IP باشد یا نباشد. این یک نگاه حداقلی است. ولی خوشبختانه اقدامات صورت گرفته حاکی است که نگاه صداوسیما به این عرصه نگاه حداقلی نیست، نگاه پلتفرمی، تنوع خدمات و حرکت به تعاملی شدن است. به عبارتی دیگر، درک تحولی است که بر اساس توسعه فضای مجازی در جهان و از جمله در جامعه ما ایجاد شده است. به‌ویژه این‌که جامعه ایرانی معمولا در رابطه با تحولات پیشتاز است. آن زمان که جامعه ایرانی انقلاب مشروطه و بعد انقلاب اسلامی را رقم زدند بسیاری از کشور‌ها حتی در تصور خود نیز چنین انقلاب و جمهوری‌ای را نمی‌دیدند.»

وارد عصر اجتماعی شدن پدیده‌ها شده‌ایم

فیروزآبادی در بررسی تجربه جدید رسانه‌ملی در عرصه فضای مجازی یادآور شد: «صداوسیمایی که به روش برودکستی و یکطرفه سال‌ها فعال بوده و حتی به همین روش در انتخابات‌های گذشته نقشی برجسته داشته است، محصول عصر غلبه سیاست بر اجتماع بوده است که به هرحال دستگاهی سیاسی شناخته می‌شد که گفتمان حکومت را به جامعه انتقال می‌داد. در حال حاضر ما وارد عصر اجتماعی شدن پدیده‌ها شده‌ایم که سبقه اجتماعی شدن بر سیاسی بودن موضوعات غلبه دارد. هرچند انتخابات موضوعی سیاسی است، ولی سبقه اجتماعی همین موضوع سیاسی هم به عنوان مثال نسبت به ۱۰ سال گذشته که فضای مجازی در کشور نبود، قوی‌تر شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما ۶۳/۴۶ درصد است. ضریب نفوذ گوشی هوشمند هم تقریبا معادل همین عدد است. از این منظر فراگیری فضای مجازی در جامعه ما بسیار است؛ بنابراین همه مردمی که نقش اجتماعی دارند می‌توانند در فضای مجازی تولید و توزیع محتوا کنند و نظر دهند. طبیعتا این اقدامات بر بستر پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد و هدایت می‌شود. چه بهتر این اقدامات بر بستر پلتفرم‌های داخلی صورت بگیرد و امکانات مناسب و ارزانی هم برای مردم فراهم شود. اقدامات رسانه‌ملی در عرصه فضای مجازی نشان می‌دهد گام‌های موثری در این عرصه برداشته شده است. تا آنجا که در حال حاضر شاهدیم نه‌تن‌ها در داخل، بلکه حتی خارج از کشور نیز تلوبیون به سطح خیلی خوبی رسیده است.»

می‌توان به فرم اجتماعی شده صداوسیما دست یافت

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با تأکید بر این‌که صداوسیما باید مشارکت بخش خصوصی و عمومی را در پلتفرم‌های عرصه مجازی پیاده‌سازی کند، گفت: «آن زمان می‌توان به فرم اجتماعی شده صداوسیما دست یافت. به این معنا که یک صداوسیمای استاندارد که مبدا اصلی آن آنتن است، به عنوان ریشه داریم و یک صداوسیمای اجتماعی و تعاملی که با قواعدی مقداری متفاوت حرکت می‌کند.»

وی پلتفرم‌ها را محل تمرکز قدرت دانست، همچنان که به عنوان مثال گوگل، قدرت ملی را برای آمریکا فراهم کرده است و از این منظر پلتفرم‌های داخلی را قدرت ملی خواند، اگرچه تأکید کرد: «البته این نگاه نافی استفاده از پلتفرم‌های خارجی نیست. همان‌گونه که از لوازم خارجی هم استفاده می‌کنیم و بنده مخالف استفاده از کالای خارجی نیستم، ولی باید به تولیدات داخلی، پیشرفت و بهبود کیفیت آن‌ها کمک کرد.»

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی همچنین بعد از پایان این نشست تخصصی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «تلویزیون‌های اینترنتی اختصاصی نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که توسط صداوسیما تدارک دیده شده است، آغازی است برای این‌که صداوسیما وارد عرصه صداوسیمای تعاملی شود. در حقیقت اگر بخواهیم نامی جدید برای آن بگذاریم می‌توان گفت صداوسیمای ۲ یا IRIB۲ همان‌گونه که وب ۲ وارد عرصه شد. واگذاری استودیو‌ها به نامزد‌های انتخابات و استفاده از فناوری IPTV روی پلتفرم‌های تعاملی را به فال نیک می‌گیریم. البته ان‌شاءا… شاهد گام‌های بعدی باشیم.»

منبع
روزنامه جام جم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا