بهترین‌های تلویزیون در سال ۹۹ به روایت تلوبیون : بلاگ تلوبیون
در رسانه‌هاگزارش‌هامطبوعات

بهترین‌های تلویزیون در سال ۹۹ به روایت تلوبیون

گزارش روزنامه فرهیختگان از گزارش سالانه تلوبیون در سال نود و نه

در گزارش بهترین‌های تلویزیون در سال ۹۹ به روایت تلوبیون نگاهی داریم به برنامه‌های پربازدید، اپیزودهای پربازدید، برنامه بازپخشی پربازدید، سریال‌ها، تاک‌شوها، مسابقه، برنامه‌های ورزشی، خبری، کودک و نوجوان، خانواده و… . بدیهی است منظور از تعداد مشاهده، مجموع تعداد دفعاتی است که قسمت‌های مختلف یک برنامه توسط کاربران مشاهده شده است.

سیدمهدی موسوی تبار، روزنامه‌نگار: حالا دیگر تقریبا همه می‌دانند که اگر سریال یا برنامه‌ای را ندیدند یا از تماشای کامل یا گل‌های یک بازی ورزشی عقب افتادند، می‌توانند سراغ اینترنت بروند و به کمک پلتفرم‌های مختلف این خلأ را پر کنند. یکی از این پلتفرم‌ها که نوپاست و در سال ۱۳۹۱ ابتدا سایتش به‌عنوان اولین سرویس پخش زنده اینترنتی راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۹۳ آرشیو کامل صداوسیما به این محصول اضافه و اپلیکیشن تلفن همراهش هم عرضه شد «تلوبیون» است.

بهترین‌های تلویزیون در سال ۹۹ به روایت تلوبیون

این پلتفرم براساس آنچه منتشر کرده تا پایان سال ۹۹ بیش از ۱۳ میلیون کاربر داشته و در رتبه‌بندی الکسا به صورت میانگین در میان پنج سرویس پربازدید ایرانی قرار داشته است. تلوبیون حالا گزارشی از میزان استقبال کاربرانش از برنامه‌های مختلف تلویزیون در فاصله زمانی اسفند۹۸ تا اسفند ۹۹ در دسته‌بندی‌های مختلف منتشر کرده که قطعا بررسی این آمار می‌تواند برای برنامه‌سازان، مدیران صداوسیما و همچنین رسانه‌ها مهم و موثر باشد.

طبق آمار منتشرشده همچنین حجم اینترنت مصرفی کاربران این پلتفرم از بیش از ۳۳ هزار ترابایت در سال ۹۸ به بیش از ۵۵هزار ترابایت در سال ۹۹ رسیده که نشان از رشد ۶۶ درصدی دارد. تلوبیون در سال ۹۷، در حدود ۳۷ شبکه تلویزیونی را پوشش می‌داده و این عدد در سال ۹۸ با افزایشی چشمگیر به ۵۳ شبکه رسید.

تعداد شبکه‌های تلویزیونی تلوبیون در سال گذشته، ۶۱ عدد بوده که رشد قابل توجهی در دو سال اخیر داشته است. بد نیست بدانید که براساس آمار، حدود ۲۰ درصد از کاربران تلوبیون، با آی‌پی‌های خارج از کشور به تلوبیون مراجعه کرده‌اند که آلمان با حدود ۱۸درصد و آمریکا با حدود ۱۷ درصد بیشترین کاربران خارج از ایران را داشته‌اند.

در بهترین‌های تلویزیون در سال ۹۹ به روایت تلوبیون نگاهی داریم به برنامه‌های پربازدید، اپیزودهای پربازدید، برنامه بازپخشی پربازدید، سریال‌ها، تاک‌شوها، مسابقه، برنامه‌های ورزشی، خبری، کودک و نوجوان، خانواده و… . بدیهی است منظور از تعداد مشاهده، مجموع تعداد دفعاتی است که قسمت‌های مختلف یک برنامه توسط کاربران مشاهده شده است.

رقابت «پایتخت۶» و «عصر جدید»

براساس آمار منتشر شده، سری ششم سریال «پایتخت» با ۲۵میلیون و۸۴۲هزار و۹۵۲ بار مشاهده در صدر فهرست ۱۰ برنامه پربازدید تلوبیون در سال ۹۹ قرار دارد و رتبه دوم را «عصر جدید» تنها با حدود ۲۵۰ هزار بار مشاهده کمتر به خودش اختصاص داده است.

سریال «بچه محل» از شبکه دو، «اخبار ورزشی ۱۲:۴۵» از شبکه سه، سریال «خانه امن» از شبکه اول، انیمیشن «گروه شب نقاب» از شبکه پویا، برنامه «دورهمی» از شبکه نسیم، سریال «بچه مهندس۳» از شبکه دو، «اخبار نیمروزی» از شبکه اول و «اخبار ورزشی ۱۸:۴۵» از شبکه سه در رده‌های بعدی قرار دارند.

حضور سه بخش خبری و یک انیمیشن و یک سریال کودک و نوجوان در این فهرست جالب توجه است. نیمی از برنامه‌های پربازدید سال گذشته تلوبیون، نه سریال بزرگسال بوده‌اند و نه تاک‌شوهای پرهزینه و سنگین. نکته جالب اینکه در رده اول این فهرست در سال ۹۸ مسابقه عصر جدید با ۳۲.۸۲۴.۴۳۰ بیننده قرار داشت و رتبه دوم متعلق به سریال «ستایش۳» با ۲۹.۹۷۲.۰۶۲ بیننده بود.

اپیزودهای بازدید در انحصار «پایتخت۶»

اگر سال ۹۸ و براساس آمار منتشرشده تلوبیون در آن زمان، قسمت ۲۵ سریال ستایش با ۱.۰۶۵.۸۰۸ بیننده، پرمخاطب‌ترین اپیزود سال شد اما در سال گذشته قسمت ۱۶ سریال «پایتخت۶» با یک میلیون و ۱۸۷هزار و ۵۳۲ هزار بیننده، اپیزود برتر سال شد و جالب اینکه قسمت‌های یک، ۲، ۶ و ۹ این سریال در رده‌های بعدی ۵ اپیزود برتر قرار دارند.

سال ۹۸ نیز تمام اپیزودهای برتر به سریال «ستایش ۳» اختصاص داشت. نگاهی به آمار سریال پایتخت۶  نشان می‌دهد که هر قدر سریال جلوتر رفته، تعداد تماشاگرانش در تلوبیون نیز بیشتر شده است.

این «جومونگ» دوست داشتنی

بخش دیگری از بهترین‌های تلویزیون در سال ۹۹ به روایت تلوبیون اختصاص به برنامه‌های پربازدید بازپخشی دارد. برنامه‌هایی که گاه، از آثار تولیدی هم پرمخاطب‌تر است. در فهرست دهگانه برنامه‌های پربازدید بازپخشی در سال قبل، حضور سریال «جومونگ» با عدد عجیب ۳۳میلیون و ۷۸۳ هزار و ۸۱۶ تعداد مشاهده در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن سریال‌های «امپراتور بادها» و «پایتخت۵» و «کیمیا» قرار دارند.

نکته جالب این رده‌بندی، حضور «مختارنامه» و انیمیشن «بره ناقلا» است. استقبال از سریال‌های بازپخشی البته، حاوی پیامی برای مدیران تلویزیون است که امیدواریم این پیام زودتر دریافت و ترتیب اثر داده شود. نکته مهم دیگر این فهرست حضور چهار سریال خارجی و البته شرق آسیایی است که نشان از علاقه مخاطبان ایرانی به این نوع سریال‌ها دارد.

مهران بالاتر از احسان

در بخش تاک‌شوهای این گزارش سه اثر دیده می‌شوند که در حوزه سرگرمی تلویزیون جای بررسی و البته تاسف دارد. اتفاقا تلویزیون در بخش سرگرمی و تاک‌شوها خلأ‌های جدی دارد و احساس نیاز می‌کند. در بخش تاک‌شو، برنامه ۹۰ قسمتی «دورهمی» با ۹ میلیون و ۲۳۱هزار و ۱۶۲ مشاهده کل و ۲۴هزار و ۴۵۰ مشاهده میانگین برای هر قسمت صدرنشین است.

عنوان دوم به برنامه «هشتگ عصر جدید»(فصل دوم) با ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۴۷ مشاهده کلی و ۱۶هزار و ۷۸۳ مشاهده میانگین برای هر قسمت تعلق دارد و در رتبه سوم هم برنامه «چهل تیکه» با یک میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۳۵ مشاهده کلی و ۳هزار و ۲۴۱ مشاهده میانگین برای هر قسمت قرار دارد.

بخش دیگری از این گزارش به آمار مسابقات تلویزیونی اختصاص دارد. یکی از بخش‌های مورد علاقه مخاطبان در ایران و سرتاسر جهان که می‌تواند یک شبکه یا حتی رسانه را زنده نگه دارد. در صدر فهرست سه‌گانه پربازدیدترین مسابقات تلویزیونی تلوبیون در سال ۹۹، فصل دوم «عصر جدید» با ۲۵میلیون و ۵۹۰ هزار و ۸۷۹ مشاهده کلی و میانگین ۳۶هزار و ۹۶ مشاهده برای هر قسمت دیده می‌شود.

ردیف دوم این لیست به فصل چهارم «کودک شو» با ۲ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۸۸۵ مشاهده در کل و ۴ هزار و ۵۷۹ مشاهده میانگین برای هر قسمت تعلق دارد. به اختلاف رقم رتبه اول و دوم دقت کنید. رتبه سوم این رده‌بندی هم به «شوتبال» شبکه نسیم با یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۱۰ مشاهده‌کننده کلی و سه هزار و ۵۸۰ مشاهده میانگین برای هر قسمت اختصاص دارد.

مورد عجیب فوتبال، پرسپولیس و عادل

در بخش برنامه‌های ورزشی، سه برنامه تخصصی فوتبال در راس قرار دارند و کیست که از محبوبیت بی‌نظیر فوتبال و البته رقابت پنهان و آشکار میثاقی و فردوسی پور خبر نداشته باشد؟ در رتبه اول این رده‌بندی برنامه «فوتبال برتر» با ۳ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۹۱۳ مشاهده کلی و ۷ هزار و ۷۰۰ مشاهده میانگین برای هر قسمت قرار دارد.

در رده بعدی، برنامه «لذت فوتبال» شبکه ورزش با یک میلیون و ۹۵۲ هزار و ۷۸۰ مشاهده در کل و ۷۴۶ مشاهده میانگین برای هر قسمت دیده می‌شود. فصل (۲۱.۲۰) «فوتبال ۱۲۰» عادل فردوسی‌پور با ۸۴۲ هزار و ۹۹۷ مشاهده کلی و ۴ هزار و ۴۷۲ مشاهده میانگین برای هر قسمت در رتبه سوم این فهرست قرار دارد.

رقابت فوتبال برتر و فوتبال ۱۲۰

گفتنی است که براساس آمار تلوبیون در سال ۹۸، «فوتبال برتر» با ۳۴۳۳۵۹۹ بازدید، ‌برنامه «فوتبال ۱۲۰» با ۱۰۶۶۰۶۳ بازدید و برنامه «شب‌های فوتبالی» با ۸۳۵۶۱۴ بازدیدکننده در رده‌های اول تا سوم رده‌بندی برنامه‌های ورزشی قرار داشتند. براساس این آمار، عادل فردوسی‌پور جایگاه دوم خود را به یک برنامه دیگر از شبکه ورزش داده که در نوع خودش عجیب است.

هنوز آمارهای فوتبالی این گزارش تمام نشده و جالب است بدانید که در سال ۹۹، بازدید مرتبط با پرسپولیس در سایت تلوبیون، ۵ میلیون و ۴۹هزار و ۱۹۰ بار مشاهده بوده و این عدد برای استقلال، سه میلیون و ۱۶۵هزار و ۸۷۹ هزار بار مشاهده بوده است. بازی پرسپولیس و النصر عربستان با ۵۷ هزار و ۷۸۷ بار مشاهده پربازدیدترین بازی‌ها در آرشیو در سال ۹۹ بوده و رکورد تعداد کاربر هم‌زمان هم به بازی پرسپولیس و اولسان کره‌جنوبی در فینال لیگ قهرمانان آسیا با یک میلیون و ۵۰ هزار نفر تعلق دارد.

دربی پرسپولیس و استقلال و بازی پیکان و استقلال در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند. گل ارسلان مطهری به پرسپولیس با ۳۶۷ هزار و ۳۷۶ بار مشاهده، پربازدیدترین کلیپ ورزشی سال در سایت تلوبیون شده است. گل کمال کامیابی‌نیا به آلومینیم اراک و ضربات پنالتی پرسپولیس به النصر عربستان در رده‌های بعدی قرار دارند.

خبر، خبر ورزشی؟

در بخش خبری بهترین‌های تلویزیون در سال ۹۹ به روایت تلوبیون هم دلیل برای تعجب کم نیست. برنامه‌های خبری قدیمی و مشهوری در این فهرست حضور ندارند و رتبه اول به «اخبار ورزشی ۱۲:۴۵» در ۳۴۵ قسمت و با ۱۴میلیون و ۲۲۹ هزار و ۴۷۷ بار مشاهده کلی و ۳ هزار و ۲۸۱ بار میانگین مشاهده برای هر قسمت دیده می‌شود.

«اخبار نیمروزی» در ۳۶۶ قسمت و با ۶ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۱۱۱ بار مشاهده کلی و ۲ هزار و ۴۴ بار مشاهده میانگین برای هر قسمت قرار دارد. رتبه سوم این رده‌بندی هم به یک بخش ورزشی تعلق دارد و آن هم «اخبار ورزشی ۱۸:۴۵» با ۳۵۵ قسمت و ۶ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۳۵۲ بار مشاهده کلی و ۲هزار و ۵۲۴ بار مشاهده میانگین برای هر قسمت است.

حالا که حرف از بخش خبری است بد نیست تگاهی بیندازیم به پربازدیدترین برنامه‌های سیاسی سال ۹۹ در تلوبیون. برنامه «جهان‌آرا» از شبکه افق در ۳۲ قسمت و با ۲۱۳ هزار و ۸۴۶ مشاهده کلی و ۶ هزار و ۶۸۳ میانگین مشاهده برای هر قسمت صدرنشین است و «نگاه یک» ۴۵ قسمتی با ۱۶۱ هزار و ۳۴۵ بار مشاهده کلی و هزار و۶۲ مشاهده میانگین برای هر قسمت در رتبه دوم قرار دارد.

برنامه ۳۹ قسمتی «عصر» از شبکه افق هم با ۱۰۱ هزار و ۵۷۸ مشاهده کلی و ۲ هزار و ۶۰۴ مشاهده میانگین برای هر قسمت در رده سوم این فهرست قرار دارد.

عموپورنگ در برابر دالتون‌ها

کودکان و نوجوانان حضور و تاثیر خود را در بین ۱۰ برنامه پربازدید نشان دادند و حالا در بخش خودشان، رتبه‌بندی برنامه‌های پربازدید اهمیت بالایی دارد. در بخش کودک و نوجوان، یک برنامه داخلی و دو برنامه خارجی دیده می‌شود که می‌تواند زنگ خطری برای برنامه‌سازان و تصمیم‌گیران داخلی باشد.

سریال ۱۲۴ قسمتی «بچه محل»، ۱۵میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۹۰ بار مشاهده کلی شده و هر قسمتش به‌طور میانگین ۳۱ هزار و ۱۰۸ بار تماشا شده است. انیمیشن «گروه شب نقاب» با ۷۳ قسمت و ۱۱میلیون و ۴۱۹هزار و ۳۷۴ بار مشاهده کلی و ۱۵۶ هزار و ۴۲۹ بار مشاهده میانگین برای هر قسمت در رده دوم قرار دارد. در رده سوم اسم آشنای «دالتون‌ها» به چشم می‌خورد که ۷۱ قسمت داشته و ۴ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۷۴ بار مشاهده کلی شده و ۶۲ هزار و ۱۰۸ بار به‌طور میانگین دیده شده است.

«پایتخت۶» به جای «ستایش۳»

«ستایش۳» در سال ۹۸ با ۴۱ قسمت و ۲۹.۹۷۲.۶۲ مخاطب، پربازدیدترین سریال تلوبیون بود و در سال ۹۹، جایش را به «پایتخت۶» ۲۹ قسمتی و با ۲۵میلیون و ۸۴۲هزار و ۹۵۶مشاهده‌کننده داد. میانگین مشاهده هر قسمت این سریال ۵۰۷هزار و ۲۹۶ بازدیدکننده بود و پس از این سریال، دیگر محصول شبکه یک سیما با عنوان «خانه امن» و در ۶۲ قسمت قرار دارد.

این سریال جاسوسی، معمایی در مجموع ۱۲میلیون و ۴۱۰هزار و ۹۸۱ بار مشاهده و هر قسمتش به‌طور میانگین ۱۵۸هزار و ۱۹۷ بار تماشا شد. در فهرست پنجگانه سریال‌های پربازدید سال ۹۹ تلوبیون، سهم شبکه۳ یک سریال است و این درحالی است که در سال ۹۸، شبکه سه سیما با سریال‌های «ستایش۳»، «گاندو»، «فوق لیسانسه‌ها» و «برادر جان» رکورددار پرمخاطب‌های سریال‌های تلوبیون بود و در سال ۹۹ تنها سهمش، حضور سریال «با خانمان» ۳۵ قسمتی با ۵ میلیون و ۷۱۷هزار و ۶۸۰ مشاهده‌کننده در رده چهارم این فهرست است.

رکوردی جدید برای پایتخت

رتبه‌ای که به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست. دیگر سریال‌های این بخش، «بچه مهندس۳» ۴۰ قسمتی با ۸ میلیون و ۶۷۰هزار و ۲۱۲ بار مشاهده کلی و ۲۰۸هزار و ۸۳۲ مشاهده میانگین برای هر قسمت و «بیگانه‌ای با من است» ۶۳ قسمتی با ۵ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۶۱۹ بار مشاهده کلی و ۷۰هزار و ۴۹۷ مشاهده میانگین برای هر قسمت هستند.

سریال پایتخت در نوروز ۹۹ توانست که رکورد تازه ای را در تماشای آنلاین ثبت کند. این درحالی است که کاربران تلوبیون بیشتر از تماشای آنلاین رویدادهای مهم فوتبالی  استقبال می‌کنند به نحوی که در فینال لیگ قهرمانان آسیا، یک میلیون و ۵۰ هزار نفر کاربر این مسابقه را به صورت هم‌زمان از طریق تلوبیون تماشا کردند. اما بر اساس آمار در نوروز ۹۹ تماشای سریال پایتخت با ثبت بیش از ۱۷۰ هزار کاربر هم‌زمان، رکوردی قابل توجه در دسته‌بندی سریال‌ها به جا گذاشت.

روی آوردن مخاطبان تلویزیون به تماشای سریال‌ها در بستر اینترنت، نشان دهنده این است که کاربران فضای مجازی از فرم‌های تازه ارائه محتوای تلویزیون در بستر اینترنت استقبال می‌کنند. ضمن اینکه با کاهش هزینه‌های اینترنت، بخش مهمی از اجتماع کاربران اینترنت به مخاطبان اصلی تلویزیون اضافه خواهند شد.

خانواده با فرهنگ

در بخش خانواده این گزارش، چیزی برای تعجب وجود ندارد. برنامه «به خانه برمی‌گردیم» شبکه پنج، ۳۲۷ قسمت داشته و یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۶۷۳ بار مشاهده کلی شده و هر قسمتش به‌طور میانگین توسط هزار و ۱۶۶ نفر دیده شده است. مقام دوم را برنامه «سیمای خانواده» شبکه اول با ۲۸۷ قسمت و تعداد یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۱ بار مشاهده کلی و ۹۴۳ نفر میانگین مشاهده به دست آورده است.

برنامه ۲۰۸ قسمتی «عصر خانواده» هم با ۸۲۲ هزار و ۳۵ مشاهده کلی و هزار و ۱۸۷ مشاهده میانگین در جایگاه سوم قرار دارد. حالا که صحبت از خانواده شد بهتر است بدانید که این گزارش بخش فرهنگی هم دارد که در این بخش، فصل پنجم «کتاب باز» با ۱۷۸ قسمت و ۸۶۰ هزار و ۹۰۴ مشاهده کلی و همچنین ۲هزار و ۱۰۳ مشاهده میانگین برای هر قسمت صدرنشین است و برنامه «رادیو هفت» با ۷۸ قسمت و ۱۲۰هزار و ۳۴۶ بار مشاهده کلی و ۹۰۶ مشاهده میانگین در هر قمست در رده دوم قرار دارد. رتبه سوم به برنامه «ایران‌شناسی» شبکه آی‌فیلم تعلق دارد که ۶۱ قسمت بوده و ۷۸ هزار و ۸ بار مشاهده در کل شده و هر قسمتش هم به‌طور میانگین هزار و ۲۷۹ بار تماشا شده است.

گزارش بهترین‌های تلویزیون در سال ۹۹ به روایت تلوبیون در روزنامه فرهیختگان منتشر شده است.

منبع
روزنامه فرهیختگان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا